Wilde Wieren uit de Oosterschelde

Nationaal Park de Oosterschelde is een natuurgebied met een zeer goede waterkwaliteit. Het resultaat is het meest zuivere zeewier, in het wild verzameld. En kwalitatief beter dan gezouten zeewier. Maar wat is zeewier nu precies en waarom zou je zeewier moeten (gaan) gebruiken?

Wat is zeewier?

Zeewier ken je ongetwijfeld van de stranden en het zwemmen in de zee. Maar wat is het nu eigenlijk? Zeewieren worden ook wel macroalgen genoemd. “Algen” is de verzamelnaam voor bijna alle organismen die aan fotosynthese doen en die niet behoren tot de “hogere planten” of “landplanten”. Zeewier is de overkoepelende naam voor groepen niet verwante algen die in zee of brak water leven en die niet waarneembaar zijn met het blote oog (bijvoorbeeld chlorella) en die worden aangetroffen in zoet en zout water. Het zijn doorgaans eencellige soorten die afzonderlijk bestaan of in ketens dan wel groepen.

Zeewieren kunnen worden onderverdeeld in groenwieren (ca. 1800 soorten, zoals zeesla, viltwier en darmwier), bruinwieren (ca. 1800 soorten, zoals vingerwier, suikerwier, wakame, blaaswier en zeespaghetti) en roodwieren (ca. 6200 soorten, zoals iers mos, dulse, nori en knoopwier).

Je vind zeewieren in alle oceanen en zeeën, waar zij aan het begin van de voedselketen staan. Zij vervullen daarnaast een belangrijke rol in onze zuurstofvoorziening en in de opname van CO2, vergelijkbaar met de rol die het tropisch regenwoud heeft.

Waarom zeewier?

Zeewier is een veelzijdig product qua uiterlijke verschijning, maar ook wat betreft de voedingsstoffen. De meeste wieren zijn rijk aan mineralen (o.a. calcium, natrium, ijzer en jodium) en bevatten sporenelementen. Afhankelijk van de soort, is zeewier een rijke bron van vitaminen A, B, C en E en van plantaardige eiwitten. De delen van het zeewier die niet door het lichaam worden afgebroken zijn ook van belang en kun je zien als vezelrijke ballaststoffen die de darmwerking bevorderen.

Behalve de vele heilzame voedingsstoffen is zeewier puur natuur en kan het heel duurzaam worden geoogst, zonder beslag te leggen op schaars land. Tenslotte smaakt zeewier “umami”, de zogenaamde “5e smaak”, een smaak die door heel veel koks wordt gewaardeerd en daarom vaak wordt toegepast in diverse gerechten.

Zeewier bevat o.a.:

  • meer vitaminen, mineralen en celzouten dan enig andere groente
  • het vitamine B complex
  • natuurlijk jodium en antioxidanten
  • veel essentiële amino- en essentiële vetzuren
  • een ideale verhouding kalium – natrium
  • een hoge dosis calium, plantaardig en van goed opneembare kwaliteit

Traditioneel gevangen

Zeeuwse Zeewierhandel